close
تبلیغات در اینترنت
سیزده بدر اصلا نحس نیست

تبلیغات

ما را دنبال کنید

جستجوگر

آمارگیر

  • :: آمار مطالب
  • کل مطالب : 45
  • کل نظرات : 1
  • :: آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • :: آمار بازديد
  • بازديد امروز : 59
  • بازديد ديروز : 9
  • بازديد کننده امروز : 2
  • بازديد کننده ديروز : 7
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل ديروز: 3
  • بازديد هفته : 85
  • بازديد ماه : 180
  • بازديد سال : 2,391
  • بازديد کلي : 10,982
  • :: اطلاعات شما
  • آي پي : 54.82.10.219
  • مرورگر :
  • سيستم عامل :

عید نوروز از کهن ترین و بزرگترین عیدهای ملی ما ایرانیان است و ریشه در تاریخ چند هزار ساله و طبیعت دوستی ما ایرانیان دارد. این عید بزرگ از دوران پیش از اسلام بوده و پس از اسلام نیز به خاطر رسوم نیکویی همچون دید و بازدید ، جشن گرفتن شکوفا شدن دوباره طبیعت که نشانی از بزرگی خداست ، تلاش در پاکیزه سازی و خانه تکانی ، افزایش مهربانی با یکدیگر و دیگر رسوم پسندیده مورد تایید اسلام است . احادیث و روایاتی زیادی هم پیامبر و امامان در مورد نیکو و فرخنده بودن این عید ذکر شده است. البته در برپایی نوروز از برخی خرافات که گریبان گیر ما شده است باید پرهیز کرد.

یکی از این خرافات که شایسته فرهنگ و تمدن ایرانی _ اسلامی ما نیست پنداشتن نحسی و شوم بودن عدد سیزده و روز سیزده بدر است. بر اساس آموزه های اسلامی هیچ عدد و روزی نحس شوم نیست . و بر اساس استنباط از قرآن شومی و نحسی ره آورد اعمال و کارهای ناپسند و ناشایست ماست نه اینکه روزها و اعداد شوم و نحس هستند.

واژه نحس در قرآن

در قرآن مجید از واژه نحس دو بار یاد شده و هر دو بار در خصوص قوم عاد آمده است در آیه 16 فصلت « فی ایام نحسات » و در آیه 19 قمر « فی یوم نحس مستمر » در این دو آیه اعمال شوم و ناشایست این قوم باعث فرو فرستاده شدن بلا بر آن مردم شد و در آن روز یا روزها گرفتار نحسی و شومی خود شدند . بر این اساس نحسی و شومی به خاطر اعمال خود انسان هاست و روزهایی که خداوند آفریده دارنده هیچ نحسی نیستند بلکه اعمال خود انسان ها باعث نحسی و شومی است و نباید آنرا به گردن روزهای آفریده خداوند انداخت.

در فرهنگ ایران باستان

هیچ روایت و سند تاریخی برای اینکه مردم ایران باستان روز سیزده را نحس و شوم می دانستند وجود ندارد بلکه در گاهشماری ایرانی و نامگذاری روزها ، روز سیزدهم هر ماه تیرروز نامگذاری شده و حتی روز فرخنده و نیکویی نیز بوده است .

در کتاب آثارالباقیه ابوریحان بیرونی جدولی برای سعد و نحس بودن روزها انگاشته شده و روز سیزده روز سعد ذکر شده است و این ها همه نشان دهنده آن است که عدد سیزده نزد ایرانیان پیشین خجسته بوده است .

ریشه نحس پنداشتن سیزده بدر

در فرهنگ مسیحیان عدد سیزده نحس است و برخی نحس دانستن این عدد را نشأت گرفته از فرهنگ بیگانه می دانند و در فرهنگ ایران باستان عدد سیزده را نه تنها نحس نمی دانستند بلکه این روز تیرروز و خجسته بوده است .

برخی نیز عید پوریم یهودیان را مصادف با سیزده بدر ایرانیان دانسته اند و علت نحس پنداشتن این روز را انتقام یهودیان از دشمنانشان در ایران و کشتار بخشی از ایرانیان دانسته اند اما بسیاری این نظریه را رد کرده اند.

طبق گاهشماری یهود رخداد پوریم در ۱۳ اَدار سال ۳۴۰۵ عبری همزمان با ۲۵ فوریه ۳۵۵ پیش از میلاد و ۶ اسفند سال ۹۷۷ قبل از هجری شمسی، رخ داده که با تاریخ ۱۳ فروردین آن زمان دقیقاً ۳۷ روز اختلاف وجود دارد. البته با توجه سالهای کبیسه عبری احتمال اینکه در برخی سالهای دیگر، این دو کمی به هم نزدیکتر یا دورتر شوندهست اما در طول تاریخ، "این دو واقعه هیچگاه برهم منطبق نمی‌شوند". و اصولا پوریم را یک عید زمستانی دانسته اند تا عید یک بهاری. حتی برخی کتاب استر را روایتگر این داستان است را فاقد ریشه تاریخی و همراه با تناقضات تاریخی آشکار دانسته اند و شک و تردید و ابهام زیادی در این خصوص وجود دارد. 

 مشتاق نظرات شما بازدیدکنندگان گرامی هستیم

 

ارسال نظر

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی

نظرات ارسال شده

نظرسنجی

اصالتا از کدام قوم ایرانی هستید؟








دریافت کد آمارگیر سایت